۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۵۶۲۱۵۷
حواشی پر رنگ‌تر از متن؛

یادداشت | به نام مردم به کام "ژن‌های اصلاح نشده"

مطالبه ایجاد زیر ساخت‌های شادی و نشاط همگانی و پیگیری کارهای سیاسیون و مطالبه گری از سیاسیون وظیفه هر ایرانی است که نباید از آن غافل شد.
یادداشت برج سلمان مشهد

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در عصر جدید یکی از راه‌های شادی و نشاط به زعم برخی افراد، شرکت در کنسرت موسیقی بوده که فضایی متفاوت با برگزاری موسیقی در مراسمات و جشن ها دارد و با توجه به بافت جمعیتی و فضای خاص آن، این مراسمات همیشه همراه با حواشی پر رنگ‌تر از متن می‌باشد.

افرادی که توانایی پرداخت هزینه‌ بلیط بالای پنجاه هزار تومان را دارند قشر خاص و مرفه جامعه هستند، پس می توان ادعا کرد این فضا برفرض شاد بودن تفریح و سرگرمی فراگیر برای تمام اقشار جامعه نیست؛ بلکه تنها برای بخشی محدود از اعضای جامعه جذابیت دارد.

اما فیلم ها و کلیپ های منتشر شده از این مراسم ها که در سطح جامعه منتشر می شود، فضایی تاریک و مختلط که همراه با حرکات ناموزون تماشاچیان و مخاطبان خاص آن است را نشان می دهد که موجب اعتراض و آزاردگی خاطر جامعه‌ مذهبی مخصوصا در شهرهای دارای قداست می شود.

آنچه بیشتر به این مسئله دامن می زند حمایت برخی از سیاسیون از این گونه مراسم های همراه با ابتذال است که هدف آن‌ها یا جذب رأی و بدنه‌ اجتماعی و یا ایجاد سرگرمی و غفلت برای عدم اعتراض به سوء مدیریت ها و رانت ها است.

سیاسیون همراه

حربه ای که این قشر خاصِ صاحب تریبون در فضای مجازی به کمک برخی سیاسیون از آن استفاده می کنند انحصار شادی و نشاط در برگزاری کنسرت است؛ در حالی که این مدل را می‌توان فرار آن شخص سیاسی از وظیفه‌ی خود که ایجاد شادی و نشاط می باشد دانست.

ساخت پارک و بوستان، ساخت سینما و سالن تئاتر، ساخت مجموعه‌های ورزشی، ساخت شهربازی، ساخت استخرهای ارزان قیمت و ساخت اردوگاه‌های تفریحی از زیرساخت های لازم برای ایجاد نشاط اجتماعی است که مقامِ مسئولی که چنین وظایفی دارد چون نمی تواند و یا می خواهد از وظایف اصلی خود فرار کند شادی و نشاط را منحصر به کنسرت می کند.

قدرت فضای مجازی و سلبریتی‌ها و مرفهین جامعه در تلقین و جا زدن کنسرت به عنوان نیاز اولیه برای ایجاد نشاط در جامعه به قدری است که حتی شخصی که نه تنها وقت رفتن به کنسرت را ندارد بلکه پول کافی جهت شرکت در چنین مراسم هایی را ندارد از برگزاری این مراسم‌ها به عنوان نیاز لازم برای جامعه نام می‌برد در حالی که اگر فرض کنیم کنسرت یک تفریح است این تفریحی خاص برای جمعیت محدودی از جامعه است که به دلیل برخورداری از رفاه مالی صدمه ی چندانی از نبود آن نمی بینند.

اما در ایران اسلامی که شهرهایی مانند مشهدالرضا و قم مقدسه را داریم و این مکان ها دارای قداست خاصی برای مردم ایران و جهان هستند؛ برای مثال سالانه مشهد مقدس بیش از ۲۵ ملیون زائر دارد اما اخیرا شاهد محافلی با چاشنی هتک حرمت این مکان های مقدس بوده ایم که قلب هر مسلمانی را به در می‌آورد.

در تمام جهان آئین های مختلف برای مکان های مقدس خود حرمت و احترامی خاص قائلند و شادی و نشاط خود را ضمن حفظ آن قداست تعریف می کنند؛ اما وقتی برخی سیاسیون برای رای آوردن دامنه‌ آزادی به معنای لااُبالی‌گری را به شهر های مقدس هم سرایت می دهند تا بلکه رضایت کانون‌های قدرت وثروت را به سمت خود جلب نمایند، پس بسیار عادی است که شاهد چنین فجایعی باشیم که حرمت شهرهای مقدس شکسته شده و کاربری زیارتی آنها تبدیل به کاربری سیاحتی شود.

به راستی چرا قشر محروم و مستضعف جامعه در این بازی اربابان قدرت و ثروت فدا شوند و اولیات زیر ساخت‌های لازم جهت شادی و نشاط آنها چون رسانه ندارند دیده نشود و در عوض شادی و نشاطی پوشالی برای جامعه تجویز شود که مستلزم هتک حرمت قبلگاه مستضعفین است. یعنی نه تنها موجبات شادی و نشاط آنها را فراهم نمی کنند بلکه موجب آزردگی خاطر آنها هم می شوند.

در زمان گذشته وقتی سخن از حواشی پر رنگ‌تر از متن کنسرت‌ها بود برخی با ژست حق به جانب می‌گفتند چه حواشی و حرکاتی را می‌گویید؛ اما با گسترش استفاده‌ مردم از فضای مجازی و انتشار حواشی کنسرت‌ها توسط مخاطبین این برنامه‌ها، این حواشی بر عموم مردم که قدرت رفتن به چنین محافلی را نداشته و با عملیات رسانه ای مرفهین گمان می کردند طیفی در جامعه مخالف شادی و نشاط هستند، روشن شد که نمونه‌ آن حواشی به وجود آمد در کنسرت برج سلمان مشهد مقدس بود که کلیپ های رقص و کشف حجاب و اختلاط در این مراسم قلب میلیون‌ها ارادتمند به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را به درد آورد.

با وجود این همچنان کانون‌های قدرت و ثروت که دارای رسانه‌های فعال در فضای مجازی هستند در تلاشند مخالفان کنسرت‌های دارای حواشی پر رنگتر از متن را مخالف شادی و نشاط مردم معرفی کنند و خود را مدافع شادی و نشاط می دانند و برای این کار دست به هر کاری از جمله تقطیع و دادن نسبت دروغ به بزرگان هم می زنند.

تهمت زنی های صریح

وقتی یکی از بزرگان و علما می فرماید با حواشی کنسرت مخالف هستم زیرا حرمت این شهر مقدس را می شکند و ترویج فحشاست به راحتی رسانه‌های این کانون های قدرت و ثروت تیتر می زنند فلان عالم گفت «با موسیقی مخالفم» یا «موسیقی ترویج فحشاست» در حالی که این مطالب دروغی واضح است و این رسانه ها مردم را از علما این چنین دور می کنند و عالمی که خود موافق موسیقی اصیل ایرانی است را مخالف آن جلوه می دهند تا اهدافشان پیش رود.

در عصر فضای مجازی لازم است سخنی را بدون مدرک معتبر و جستجو قبول نکرده و به راحتی اخبار کذب و شایعات را نپذیریم، هرچند فضای مجازی و هجمه اطلاعات فرصت تحقیق را از افراد گرفته ولی درمورد چنین اخباری که دست های پشت پرده مشغول مهندسی آن هستند لازم است تحقیق بیشتر صورت بگیرد و به راحتی پذیرفته نشود.

مطالبه  ایجاد زیر ساخت های شادی و نشاط همگانی و پیگیری کارهای سیاسیون و مطالبه گری از سیاسیون وظیفه  هر ایرانی است که نباید از آن غافل شد و نگذاشت این غفلت که هدف برخی سیاسیون است بر جامعه عارض شود.

بسیاری از سختی ها و فشار ها بر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به خاطر مطالبه گری حق و دفاع از حقوق مستضعفین صورت میگرفت که اهل رانت و تضییع حقوق مسلمین و غاصبان حکومت آن را بر نمی‌تابیدند و خواستار غفلت مردم از این امور بودند، که رهبر معظم انقلاب این خطر را در عصر حاضر بارها گوشزد کرده و مطالبه‌گری و عدم غفلت از مسائل و اتفاقات روز را وظیفه‌ی هر مسلمانی خواندند.

همچنین آنچه امروز دشمنان اسلام را نگران کرده است عشق و حب مردم ایران نسبت به اهل بیت علیهم السلام است، وقتی می‌بینند بزرگترین اجتماع مردم ایران و تنها اجتماع میلیونی مردم ایران در مشهد مقدس و در کنار بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام صورت می گیرد از هیچ ابزاری برای از بین بردن این عشق و محبت غفلت نمی کنند و تمام تلاش خود را برای نابودی آن می کنند که این برنامه ریزی دقیق آنها توجه و بصیرت مردم شریف ایران را می طلبد که این بصیرت را در صحنه های مختلف مردم ایران به رُخ دشمنان کشیده اند و پس از این هم ان‌شاءلله همین گونه خواهد بود.

لازم است توصیه کنم این دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که هدفشان دور کردن مردم از ارزش ها و هتک حرمت ارزش‌ها و مقدسات است بهتر است یک‌بار نگاهی به گذشته‌ این مردم بی اندازند تا نسبت به این هدف خود به طور کامل ناامید شوند./۸۴۱/ی۷۰۲/س


حجت الاسلام مهدی قیاسی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات